Χρόνια Δυσκοιλιότητα και Τρόποι ανακούφισης

Μια από τις μεγαλύτερες «προκλήσεις» για τους  γιατρούς και τους διατροφολόγους που ασχολούνται με την εντερική υγεία είναι η Χρόνια Δυσκοιλιότητα.

Ως δυσκοιλιότητα ορίζεται η κατάσταση εκείνη όπου παρουσιάζεται δυσκολία στην  εντερική κινητικότητα. Η δυσκοιλιότητα ορίζεται ως χρόνια όταν εμφανίζονται λιγότερες από 3 κενώσεις την εβδομάδα, για διάστημα 3ων μηνών συνεχόμενα. Μπορεί να οφείλεται σε διάφορους παράγοντες όπως διατροφή, άγχος ,  αλλαγές στη καθημερινή του ρουτίνα, φαρμακευτική αγωγή αλλά και δευτεροπαθώς εξαιτίας άλλων ασθενειών όπως δυσλειτουργία θυρεοειδούς ή Νόσο Parkinson. Σε ορισμένες περιπτώσεις μπορεί και αν οφείλεται σε κατασκευαστικά ή λειτουργικά προβλήματα του εντέρου.

Η συχνότητα εμφάνισης αγγίζει το 27% του πληθυσμού παγκοσμίως.

Τα άτομα που πάσχουν από χρόνια δυσκοιλιότητα αισθάνονται φούσκωμα και τα κόπρανα τους είναι σκληρά, ξηρά, μικρά σε μέγεθος και δύσκολο να αποβληθούν, ενώ σε πολλές περιπτώσεις οι εκκενώσεις συνοδεύονται από πόνο.

Η χρόνια δυσκοιλιότητα υπάγεται στο φάσμα εντερικών δυσλειτουργιών που περιλαμβάνονται στο Σύνδρομο Ευερέθιστου Εντέρου.

 

Τα συχνότερα συμπτώματα δυσκοιλιότητας είναι:

  • Δυσκολίες κατά την αφόδευση
  • Αίσθηση ανεπαρκούς αφόδευσης
  • Κοιλιακός πόνος
  • Φούσκωμα
  • Σκληρά ή κόπρανα σε σχήμα σβόλου
  • Μείωση της ποιότητας ζωής

 

bristol_stool_chart

Σύμφωνα με την Κλίμακα Bristol τα κόπρανα στη χρόνια δυσκοιλιότητα ανήκουν στον τύπο 1 και 2.

 

Η Χρόνια Δυσκοιλιότητα είναι ένα αρκετά συχνό πρόβλημα που μπορεί να προληφθεί ή και σε κάποιο βαθμό να το χειριστεί ο ασθενής μόνος του με μικρές αλλαγές στη διατροφή αλλά και στον τρόπο ζωής του.

Τρόποι Αντιμετώπισης

  1. Ακολουθήστε διατροφή χαμηλή σε FODMAPs. Το διατροφικό αυτό μοντέλο έχει αποδειχτεί ότι βοηθάει στην αντιμετώπιση της δυσκοιλιότητας . Φυσικά αυτό το διατροφικό μοντέλο είναι για συγκεκριμένο χρονικό διάστημα και σκοπό έχει τον προσδιορισμό διατροφικών ευαισθησιών που δημιουργούν το πρόβλημα.
  2. Λαμβάνετε σωστή ποσότητα φυτικών ινών: ΟΙ φυτικές ίνες είναι τύπος άπεπτων υδατανθράκων που απαντάτε στις τροφές φυτική προέλευσης. Υπάρχουν δύο τύποι φυτικών ινών, οι διαλυτές και οι αδιάλυτες, με διαφορετική δράση η κάθε μία. Οι διαλυτές φυσικές ίνες (φασόλια, τα μπιζέλια, τη βρώμη, το κριθάρι, τα φρούτα)  φαίνεται να έχουν καλύτερη δράση στην ανακούφιση των συμπτωμάτων σε σχέση με τις αδιάλυτες( προϊόντα ολικής άλεσης, στους ξηρούς καρπούς). Στα τελευταία βιβλιογραφικά δεδομένα  10γρ Psyllium/ημέρα φαίνεται να έχουν θετική επίπτωση στην αντιμετώπιση της δυσκοιλιότητας.
  3. Πίνετε επαρκή ποσότητα νερού : Ερευνητικές εργασίες έχουν δείξει σοβαρή συσχέτιση μεταξύ λήψης νερού και δυσκοιλιότητας. Σε μικρότερα ερευνητικά πρωτόκολλα φαίνεται ότι η αφυδάτωση μπορεί να μειώνει την συχνότητα κοπράνων και το βάρος τους αλλά χρειάζεται περισσότερη έρευνα πριν βγάλουμε ασφαλή συμπεράσματα.
  4. Η χρήση προβιοτικών μπορεί να βοηθήσει: Τα προβιοτικά είναι ζωντανά βακτήρια και ζυμομύκητες, τα οποία ασκούν ευεργετική δράση στο πεπτικό σύστημα. Απαντώνται σε συγκεκριμένες τροφές και σε συμπληρώματα και είναι παρόμοια με τους μικροργανισμούς που υπάρχουν φυσιολογικά στο έντερο μας. Η λήψη προβιοτικών B. Lactis συσχετίζεται με την μείωση που χρόνου διέλευσης τροφής από το γαστ/κο σωλήνα, με τη συχνότητα και την ποιότητα των εκκενώσεων αλλά γενικότερα με την εντερική λειτουργία. Καλό είναι πριν τη λήψη προβιοτικών να το συζητήσουμε το με την ομάδα (γαστρεντερολόγο & διαιτολόγο) που  μας παρακολουθεί.
  5. Προσπαθήστε να μειώσετε το στρες : Ο εγκέφαλος και ο γαστρεντερικός σωλήνας είναι τόσο στενά συνδεδεμένοι μεταξύ τους, που πολλές φορές στη βιβλιογραφία το συναντάμε με τον όρο ‘gut-brain axis’. Πολλά γαστρεντερολογικά προβλήματα , ανάμεσα σε αυτά και η δυσκοιλιότητα, μπορεί να οφείλονται σε άγχος ή ψυχολογικό στρες. Η αλληλεπίδραση μεταξύ εγκεφάλου και γαστρεντερικού σωλήνα μπορεί να επιδείνωση τα συμπτώματα στο Σύνδρομο Ευερέθιστου Εντέρου, ανάμεσα σε αυτά και τη δυσκοιλιότητα. Βιβλιογραφικά δεδομένα δείχνουν ότι θεραπείες χαλάρωσης μπορούν να βοηθήσουν στη καλύτερη διαχείριση των συμπτωμάτων.
  6. Αυξήστε τη φυσική σας δραστηριότητα: Παρόλο που δεν υπάρχουν αρκετά στοιχεία που αν αποδεικνύουν την άμεση συσχέτιση της φυσικής δραστηριότητας με την εντερική λειτουργία, φαίνεται ότι η άσκηση βελτιώνει την ποιότητα ζωής σε ασθενείς με δυσκοιλιότητα και βοηθάει στη καλύτερη διαχείριση του άγχους.
  7. Δοκιμάστε τεχνικές μασαζ στη περιοχή της κοιλιάς: Συγκεκριμένες τεχνικές μασάζ στη περιοχή της κοιλιάς μπορούν να βοηθήσουν την αύξηση της εντερικής κινητικότητας .
  8. Δοκιμάστε σωστή στάση στη τουαλέτα: Η σωστή στάση κατά τη διάρκεια της αφόδευσης φαίνεται να βελτιώνει σε μεγάλο βαθμό την εντερική κινητικότητα.You've Been Sitting On The Toilet Wrong Your Whole Life. This Is How To Do It Right.
  9. Χρησιμοποιείτε βοηθητικά σκευάσματα (καθαρτικά) με μέτρο:. Τα καθαρτικά σκευάσματα θα πρέπει να είναι η τελευταία μας επιλογή όσον αφορά την αντιμετώπιση της δυσκοιλιότητας. Πριν τη χρήση τους είναι απαραίτητα να συμβουλευτείτε το γιατρό ή τον ειδικευμένο διατροφολόγο μας . Η χρήση τους πρέπει να γίνεται με μέτρο, για να αποφύγουμε τον εθισμό.
  10. Χρήση ορισμένων συμπληρωμάτων: Όσον αφορά τη χρήση συμπληρωμάτων δεν υπάρχουν μέχρι στιγμής τεκμηριωμένα στοιχεία ότι βοηθούν στην αντιμετώπιση της δυσκοιλιότητας .

 

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Φωτογραφία Google+

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google+. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Σύνδεση με %s